Aanbod

Aanbod

Binnen mijn praktijk bied ik psychodiagnostisch onderzoek aan bij vragen over de ontwikkeling op het gebied van gedrag en leren bij kinderen en jongeren.

Na de kennismaking in het intakegesprek met ouders en kind, wordt samen een plan van aanpak gemaakt.

Dit plan kan bestaan uit:

  • Psychologisch en neuropsychologisch onderzoek om een profiel van sterke en minder sterke kanten te ontdekken. Zo’n profiel geeft een richting in de aansturing die voor een kind passend is thuis en op school.
  • Daarnaast wordt ook vaak de sociaal en emotionele ontwikkeling in kaart gebracht. Is deze bijvoorbeeld in balans met de leeftijd en of met de mogelijkheden die in het capaciteitenonderzoek naar voren kwamen.
  • Als er specifieke vragen spelen met betrekking tot het schoolse leren kan een orthodidactisch onderzoek ingezet worden. Onder andere ook als er vermoeden is van dyslexie of dyscalculie.
  • Informatie uitvragen bij ouders over hun kind en het gezin. Dit is belangrijk in het vormen van een brede beeldvorming rondom het kind. Dit geldt ook voor informatie vanuit school.
  • Soms wordt er gebruik gemaakt van kennis van buiten de praktijk, om het onderzoek aan te vullen (gezinsobservatie, schoolobservatie).

Aan de hand van alle verzamelde informatie wordt een geheel gevormd en dit wordt altijd besproken met de ouders in een adviesgesprek.

Na deze beeldvorming en advisering kunnen er nog enkele afspraken komen voor extra uitleg en kortdurende begeleiding. In afstemming met ouders en kind kan gekeken worden wat er na de diagnostiekfase mogelijk is.

Binnen de praktijk is kennis van basis cognitieve gedragstherapie en EMDR.